organisera en media och kontextuell reklamkampanj på nätet, beräknar varje annonsör sin beräknade budget.För kunden är det viktigt att se befordran som tilldelade medel för dess genomförande, som avsett om pengarna spenderas och effektivitet med vilken de används.Beräkningen av effektiviteten i produktreklam i medieplanering bygger på flera indikatorer, varav en är index för CPM.Vilken typ av figur hur man använder det - ta reda nedan.
CPM - varför är det nödvändigt
Vad är CPM-reklam, känd sedan förra seklet.Modulen används i alla reklamkampanjer som ägde rum i medierna.Förlag, TV och radiostationer fortfarande använda denna siffra för att beräkna kostnaderna för reklam.CPM används i fallet när det gäller priset på en enhet inte visas reklam destinationer och tusentals möjliga köpare.Sedan samma behandling gavs i denna term.Ägarna till reklam plattformar kan bara driva sina cirkulation och tematisk inriktning, var därför att ta fram indikatorer CPM, reklam, med hänsyn till detta värde har varit effektiv.
Definiera CPM
enkel definition av CPM - kostnad per tusen är.Det finns en modul namn från de engelska orden Cost-Per-tusen, där M - den romerska siffran, vilket innebär 1000. Således frågan om vad CPM, kan besvaras, är det priset per tusen visningar av annonsen.Ju mer tid finns det reklam på sidorna av tidningar och tidskrifter, desto oftare är det spelas på radio eller läsa på TV-kanalen - ju större graden av denna faktor.
beräknings CPM annonsonlinekampanjer på Internet
roll oftast spelat ad banners - dessa irriterande pop-ups, som är så populärt med användare, och som föra pengar till ägaren av reklam plattformar.De mer populära sajten, desto fler användare tittar på den här sidan av Internet, kommer dyrare reklam på denna webbplats kosta kunden.
Annonsörer intresserad av största möjliga antal användare som såg banderollen.Därför, vad är CPM, det kan visas matematiskt sätt:
CPM = (den totala kostnaden för reklam ordning) / (planerade banner visningar per dag) * 1000.
Nu är det klart, CPM - vad det är.I reklam, är det en av de viktigaste indikatorerna.En annonsör kan räkna ut hur mycket pengar du behöver för att betala ägaren av platsen för att se till att informationen har visats tusen användare i nätverket.
Intuitivt kan denna beräkning att illustreras med ett enkelt exempel.Kostnaden för att placera en banner på platsen för en portal är, till exempel, $ 400 per vecka, statistiken för webbsidor visar att en vecka att läsa webbplatsen ca 10 tusen. Användare.Således, en enkel beräkning ger värdet:
CPM = 400/10 $ 000 * 1000 = $ 4 per tusen visningar reklam information.
Annonsörerna bör förstå att en enkel demonstration av en banner på sajten temat är mestadels informativ.Det finns ingen garanti för att alla tio tusen personer besökte sidan, se till att klicka på bannern.Kommer besökaren att länka eller inte - beror på intresset för banderollen och den information som finns på den.Varje plats är skyldig att lämna alla uppgifter av intresse för beräkning av parametern CPM.Det är lönsamt att webbplatsens ägare, kan du förstå.Men reklam är dess kvalitet och intressant för slutanvändaren ingår i målen för kunden.
tilläggsmodul CTR, beräkningsmetoder
att minska kostnaderna bör övervägas en annan indikator - index CTR.Namnet kommer även från det engelska språket och är helt låter som en klickfrekvens - CTR hastighet.CTR visar hur många människor klickade på bannern och gick över till kunden sidan av reklam.Denna modul beror på riktigheten av den valda platsen, eftersom mer lämpliga och nödvändiga utseende reklam, desto mer sannolikt att besökaren intresserade av information och klickar på bannern.Metoden för att beräkna denna siffra ser ut:
CTR = (antal användare som klickade på bannern) / (planerade banner visningar per dag) * 100%.
Till exempel, om 20 tusen människor som såg reklamen har klickat på en länk 800 användare, då CTR 800/20 000 * 100 = 4%, vilket är högre än den undre gränsen.
experimentellt visat att minst CTR 3-5%.Om mindre, då kostnaden per potentiell kund att överstiga den förväntade vinst och reklam kommer att anses sakna verkan.
Använda index
CPM kan användas när man väljer en smal målgrupp.Till exempel, på order av banner-site lekplats ger annonsörerna med information om ålder, kön, bostadsort, intressena hos alla registrerade besökare.Således önskad banner visas endast för de användare, som designades denna produktreklam.Budgeten för kampanjen spenderade därmed mer ekonomiskt och mer effektivt.
bör också överväga aktiviteten hos de permanenta medlemmarna.Ju oftare samma besökare ser samma annonsprodukt, desto mer pengar annonsörer avskrivna, men kunden på kundens från detta blir längre.Därför rate beräknings index CPM och CTR i samband med en djup analys av de uppgifter som lämnats av denna reklam plattform är att ge de önskade resultaten till kunden.
annan punkt som bör beaktas i början av kampanjen.Betalning kan ställas in eller när det gäller CPM, eller CTR.Med andra ord måste kunden förstå essensen av reklam banners på modul CPM - att det inte är en betalning för de klick användare, men bara för demonstration av produktreklam
Sammanfattning
Frågade vad CPM, är svaret att det här alternativet ärav de viktigaste i analysen av effektiviteten av en viss annons, och även måste ta hänsyn till vid beräkningen av reklambudget.Beaktas och antalet påstådda kontakter med potentiella konsumentinformation reklam, och kostnaden för att placera banners på flera webbplatser med liknande tematisk inriktning.Med tanke på dessa parametrar är det möjligt att beräkna effektiviteten hos en särskild reklam plattform och framgångsrikt behärska annonseringsbudget.